Antoine over de nieuwe marketingcommunicatiestrategie

“Met alleen een nieuw logo kwamen we er niet”

 

In het laatste kwartaal van 2018 zette  AACC haar nieuwe marketingcommunicatiestrategie in gang. Antoine Joosten vertelt over de aanleiding en de stappen die AACC dit jaar zet.

AACC-Antoine-JoostenAntoine: “Toen ik hier in 2015 (het jubileumjaar) binnenkwam, vond ik het jammer dat AACC weinig zichtbaar was in Apeldoorn en omgeving. En dat voor een bedrijf dat al meer dan 40 jaar betrouwbare, kwalitatieve dienstverlening levert! Ook was de huisstijl wat verouderd en daardoor niet praktisch in gebruik. Voor mij redenen om eens te kijken hoe we de boel weer een beetje wakker konden schudden.”

Paraplu

“In 2018 vroeg ik Pim Mulder van marketingcommunicatiebureau Factstory om hier over mee te denken, nadat we zelf al het nodige geëxperimenteerd hadden met aanpassingen in onze huisstijl en online communicatie. Hij zei: “Je zet heel bewust acties in gang om AACC zichtbaarder te maken, maar heb je ook nagedacht over de overkoepelende paraplu?” Dat was een eyeopener. Want hoewel er echt wel een gedachte achter zat, misten we die verbinding tussen de individuele acties. We communiceren bijvoorbeeld veel via nieuwsbrieven en social media, maar staan dan niet stil bij SEO, goede links of het doel van zo’n bericht. Dat zijn net even die nodige puntjes op de i. Hoog tijd voor een meer gestructureerde en integrale aanpak dus!”

Meer dan een nieuw logo

“Met alleen een nieuwe logo kwamen we er niet. We hebben daarom intern een ‘kernteam’ samengesteld. Medewerkers die tijdens enkele strategische sessies actief zouden meedenken over hoe we meer mensen in de omgeving kunnen laten kennismaken met AACC. Samen hebben we weer scherp gesteld wie we zijn, wat we doen en waar we samen heen willen. Factstory heeft dit in tekst en beeld gegoten, met als resultaat onder andere het opstellen van onze missie en visie en doorvertaling van onze kernwaarden in onze nieuwe huisstijl. Ook is een strategisch marketingcommunicatieplan voor de lange termijn opgesteld.”

Stap voor stap

“Nu is het een kwestie van de bedachte acties in gang zetten. Ik vind het belangrijk dat we collega’s en onze cliënten hier in meenemen en ze de tijd krijgen om eraan te wennen. In plaats van een grote lanceringscampagne gaan wij liever voor een rustige, beheerste aanpak. Dat past veel beter bij wie wij zijn; wij bouwen aan lange termijn relaties. En we doet het met z’n allen. Dit is geen directiefeestje, dit is van iedereen binnen AACC.”

 

“Dit is geen directiefeestje. We doen het samen.”

 

Nieuwe klanten

“Op dit moment komen de meeste klanten via via bij ons terecht. Het lijkt mij fantastisch als we over drie jaar ook mensen van buiten het bestaande netwerk kunnen bereiken. Dat ze uit onze uitingen kunnen opmaken wie we zijn, wat we doen en wat we voor ze kunnen betekenen. Dan zijn wij niet langer ‘dat bedrijf naast de dierenarts’, maar is de dierenarts ‘dat bedrijf naast AACC’. Mooi streven toch!?”