In gesprek met KlusWijs-oprichter Hans Hortensius…

… over de groeifase en wat daarbij komt kijken

AACC, vaste waarde voor elke ondernemersfase. Wat betekent dat concreet? Dat laten we onze klanten de komende maanden graag zelf vertellen op onze website, onder de kop ‘klantverhalen’. Dit onderdeel is nog in de maak, maar een voorproefje lees je vast hieronder. Hans Hortensius, oprichter van de succesvolle bouwmarktformule KlusWijs, vertelt over de forse groei die het bedrijf doormaakt en hoe AACC daarin ondersteunt. In 2019 en 2020 breidt KlusWijs uit van 30 naar 50 vestigingen.

Hans, KlusWijs zag het levenslicht tijdens de crisis. Dacht je niet: dit is niet het juiste moment?

Om je bedrijf op te zetten tijdens de financiële crisis is niet logisch. Maar ik dacht: misschien is dit juíst het moment voor een winkelformule met een compleet nieuwe visie, strategie en ideeën. We startten met 11 winkels en hadden er samen een goed gevoel bij. Al vrij snel kregen we ook financieel gezien de bevestiging dat we op de juiste weg waren: wij bleven groeien ondanks een omzetdaling van meer dan 20% in de markt.

Welke organisatorische uitdagingen doen zich in zo’n groeifase voor?

Het openen van 10 winkels per jaar trekt een zware wissel op de organisatie. Dat je groeit is natuurlijk fantastisch, maar je moet het als hoofdkantoor wel bij kunnen benen en in goede banen kunnen leiden. In 2017 zijn we daarom, mede op advies van Richard van Leeuwen, vast begonnen met een flinke investering in mensen en middelen. Daarbij heeft Richard kritisch meegekeken. Wat zijn de risico’s? Wat betekent dit voor de financiën? Nu het hoofdkantoor staat, kunnen we ons volledig focussen op een gelaagde groei van de winkels.

Waar is het succes van KlusWijs aan te danken, denk je?

Onze ondernemers zijn echte KlusWijs- ambassadeurs. Dat is zo gaaf. Ze staan volledig achter onze aanpak en weten dat enthousiasme uit te dragen naar hun klanten, maar ook naar andere ondernemers die nog zoekende zijn naar een nieuwe bouwmarktformule. Daarnaast houden we onze ogen en oren continu open. Hoe kunnen we het morgen nóg beter doen voor de consument? En welke ontwikkelingen spelen er in de markt? Ook daar speelt AACC voor ons een ondersteunende en adviserende rol. Zij kennen onze strategie en weten wat daar wel en niet op aansluit.

Betekent meer winkels automatisch complexer werk?

Nee, zeker niet. Toen ik met KlusWijs begon had ik een lijst met zaken die ik voor de ondernemers wilde doen. Doordat we nu over meer winkels beschikken, kunnen we deze zaken ook daadwerkelijk oppakken. Zo is het bijvoorbeeld relatief gezien een stuk goedkoper om een brochure voor vijftig winkels te laten ontwikkelen en drukken dan voor vijf. Groei genereert dus veel voordeel wat weer leidt tot een professionaliseringsslag.

Wat merken de franchisenemers van de samenwerking tussen KlusWijs en AACC?

Om onze franchisenemers te ontlasten, willen we ze het komend jaar direct aan AACC koppelen. Zo zijn ze altijd op de hoogte van de laatste ontwikkelingen en kunnen ze er ook van op aan dat er waar nodig ingegrepen en bijgestuurd wordt. Dat geeft rust. Daarnaast kunnen we op die manier onderzoeken wat de verschillen tussen de winkels onderling zijn en waar dit uit voortkomt. Puur om van elkaar te leren en te ontdekken waar we nog in kunnen optimaliseren. Genoeg leuke en interessante zaken om de komende tijd mee aan de slag te gaan dus.